Wie Haalt?, Storioes en H2ONSITE bewijzen kracht Startupweekend Eindhoven

Derde editie op 1,2 &3 juni tijdens Dutch Technology Week

10 MEI 2012, EINDHOVEN, NEDERLAND
Startupweekend is een inspirerend fenomeen. Over de hele wereld worden deze weekends gehouden waarbij deelnemers in slechts 54 uur een traject doorlopen van idee naar bedrijf. Teams worden gevormd tijdens het evenement, vaak met professionals die elkaar van tevoren niet kennen. Maar inspiratie krijgen en contacten opdoen is een begin, de vraag is echter wat deze pressure cooker-formule op de lange termijn oplevert. De verhalen van drie winnaars van Startupweekend Eindhoven zijn exemplarisch.

Startupweekend is een inspirerend fenomeen. Over de hele wereld worden deze weekends gehouden waarbij deelnemers in slechts 54 uur een traject doorlopen van idee naar bedrijf. Teams worden gevormd tijdens het evenement, vaak met professionals die elkaar van tevoren niet kennen. Sprekers en coaches zorgen voor inzicht en kritische noten. Maar inspiratie krijgen en contacten opdoen is een begin, de vraag is echter wat deze pressure cooker-formule op de lange termijn oplevert. De verhalen van drie winnaars uit de eerste twee edities van Startupweekend Eindhoven zijn exemplarisch voor vele deelnemers.

Live in de AppStore

Een jaar na dato staat de smartphone app ‘Wie Haalt?’ in de AppStore. Liesbeth Vriens won in februari 2011 Startupweekend Eindhoven de prijs voor de ‘meest innovatieve startup’. Haar idee: het ontwikkelen van een app die ouders helpt om stress te verminderen. Iedere werkende jonge ouder kent dat gevoel: het loopt tegen zes uur, je kinderen moeten opgehaald van de dagopvang en je staat in de file. Paniek! Met de app hoef je je niet langer het ongans te bellen en sms’en naar vrienden, buren en familie. De app waarschuwt met één druk op de knop je vertrouwde netwerk. En als één iemand positief reageert, laat je de rest met een druk op de knop weer weten dat ze ziet meer hoeven bijspringen. Ouders opgelucht en kids op tijd opgehaald. Het team achter Wie Haalt? werkt inmiddels aan een Engelstalige versie.

Patent op water uit lucht halen

Hans van der Vliet is goed op weg met zijn AquaPlenty-systeem dat water haalt uit de lucht. In februari was hij overall winnaar van het eerste Startupweekend in Eindhoven. Als één van de weinigen stond hij niet met een app op het podium, maar presenteerde hij zijn idee om watervoorziening mogelijk te maken in de meest extreme en afgelegen gebieden in de wereld. Het principe van de AquaPlenty is simpel: je zuigt lucht op, koelt het af en onttrekt er zo water aan. Het systeem wordt aangedreven door een compacte windmolen en kan tot wel 1.000 liter water per dag produceren. Dit zelfvoorzienende apparaat kan een enorme uitkomst zijn voor ontwikkelingslanden, afgelegen gebieden en ook bijvoorbeeld bij militaire operaties. Inmiddels heeft Van der Vliet dankzij contacten op Startupweekend Eindhoven zijn technologie weten te patenteren en werkt hij nu hard met zijn onderneming H2ONSITE verder aan het vermarkten van zijn product.

Tussendoor EK App bouwen

De winnaar van de editie in oktober 2011 - Fairy Tale - lanceerde een ingenieus plan om kinderen weer aan het buitenspelen te krijgen. De gedachte: kinderen zijn dol op smartphones, laat ze dan via Augmented Reality spannende en educatieve spellen spelen in bos- en buitengebied. Niek Otten, Axel Roest en Stefan Zwegers, het team van (wat inmiddels is omgedoopt in) Storioes bouwt op dit moment de diverse softwaremodules. Enkele daarvan bleken bruikbaar voor een extra product: een EK app die over twee weken in de AppStore zal verschijnen. Het Storioes-platform zal naar verwachting eind dit jaar gereed zijn voor lancering op de markt.

Startupweekend als versneller

Bovenstaande verhalen zijn slechts een greep uit het arsenaal startups dat dankzij Startupweekend een lang gekoesterde droom wist om te zetten in een succesvol bedrijf.

Gelukkig hoeven aspirant-ondernemers niet lang te wachten: Startupweekend Eindhoven vindt weer plaats op 1, 2 & 3 juni op Strijp-S. Meer informatie op www.startupweekendeindhoven.nl.