Sprookjes worden realiteit, dankzij Startup Weekend Eindhoven!

01 NOVEMBER 2011, HIGH TECH CAMPUS EINDHOVEN
Alle kinderen weer massaal buiten aan het spelen... Hoe krijg je dat voor elkaar in de huidige digitale wereld? Voor dit probleem is een simpele oplossing volgens team Fairy Tale, de grote winnaar van de tweede editie van Startup Weekend Eindhoven: Gebruik herkenbare beelden uit sprookjes en projecteer deze in de omgeving met een mobiele applicatie. Tijdens 54 uur is dit eerste idee van Stefan Zwegers uitgewerkt tot een echt bedrijf en gaat het team er vandoor met prijzen ter waarde van €10.000
Alle kinderen weer massaal buiten aan het spelen... Hoe krijg je dat voor elkaar in de huidige digitale wereld? Voor dit probleem is een simpele oplossing volgens team Fairy Tale, de grote winnaar van de tweede editie van Startup Weekend Eindhoven: Gebruik herkenbare beelden uit sprookjes en projecteer deze in de omgeving met een mobiele applicatie. Tijdens 54 uur is dit eerste idee van Stefan Zwegers en Niek Otten uitgewerkt tot een echt bedrijf en gaat het team er vandoor met een prijzenpakket ter waarde van 10.000 euro!

Bij deze tweede editie van Startup Weekend Eindhoven hebben 60 deelnemers het hele weekend de High Tech Campus gewerkt aan hun nieuwe bedrijfjes. Op vrijdag zijn maar liefst 32 ideeën gepresenteerd, waaruit uiteindelijk 10 teams zijn gevormd om evenveel startups uit te werken. Aan het einde van het weekend hadden vijf hiervan zelfs een werkend prototype.

Een waardevolle niche in een drukke, maar enorme markt
Een 54 uur later oordeelde de jury, bestaande uit Merien ten Houten (Iphion), Peter Kentie (PSV), Geert Hurks (Hurks), Margot Nijkamp-Diesfeldt (MBAHolst Centre), Jelto Smits (Prime Ventures), Hans Bloemen (Eindhoven Corporate Finance Group BV) over de uiteindelijke gepresenteerde startups. Deze jury vol zwaargewichten uit het bedrijfsleven heeft Fairy Tale als grote winnaar gekozen. Deze applicatie maakt gebruik van augmentated reality. Volgens de jury een drukke & enorme markt, waar dit team toch een kans maakt.  Ze hebben een waardevolle niche gevonden door in te spelen op de wens van ouders om hun kinderen weer actief buiten aan het spelen te krijgen.

De tweede prijs is gewonnen door team SafeSociety: “Relevant, met veel potentieel” aldus Peter Kentie. Deze startup heeft een applicatie voor op een smartphone ontwikkeld waarmee snel mensen in de directe omgeving kunnen worden opgeroepen in geval van nood. De jury was vooral te spreken over hoe dit team goed had nagedacht over de financiële haalbaarheid, zoals koppelingen met bestaande beveiligingsorganisaties en een fremium/premium model.

Derde prijs is gegeven aan team Leelio: een inspirerende pitch en een echt tastbaar product, aldus Merien van Houten. Zij hebben een concept bedacht om kleine kinderen in het ziekenhuis toch iets van hun moeder mee te geven. Daarnaast is Lilian Kuyper beloond met een individuele prijs voor het meest veelbelovende idee.

Brainport heeft een anthem!
Brabant heeft misschien geen echt volkslied, maar de Brainport regio nu wel: tijdens het weekend beleefde de clip van “Takin’ Position” van de Eindhovense rapformatie 2Solo haar officiële premiere. Deze videoclip is opgenomen op Strijp-S, de High Tech Campus en bij andere Eindhovense iconen. In de clip ook een bijzondere rol voor TeamDARE, de robotband van de High tech Campus. Het nummer is ondertussen al de hele wereld over gegaan en gezien door honderden Startup liefhebbers over de hele wereld.
"Startup Weekend is een intensief evenement van 54 uur wat zich richt om het ontwikkelen van een high tech, design, web of mobiel business idee tot een prototype, marketing strategie of business case binnen de duur van een weekend. Dit weekend brengt een breed scala aan mensen bij elkaar met verschillende, aanvullende vaardigheden – voornamelijk techneuten, designers, onderzoekers, ontwikkelaars en entrepreneurs – die iedereen omzetten tot startups! Startupweekend is een Amerikaanse non-profit organisatie die binnen 3 jaar 170+ startupweekends in heel de wereld heeft ondersteunt, 20,000 gepassioneerde entrepreneurs met elkaar in contact heeft gebracht en maar liefst 720 nieuwe startups heeft gefaciliteerd (waarbij sommige startups al omzet draaiden tijdens het weekend zelf). Voorbeelden van succesverhalen zijn o.a. Twitpay, Memolane en Foodspotting. In de regio Eindhoven wordt Startup Weekend georganiseerd door de Umbrellian Foundation." Startup Weekend Eindhoven
"Umbrellian stimuleert ondernemerschap door ondernemers actief bij elkaar te brengen en initiatieven te nemen die ertoe leiden dat mensen met business ideeën deze kunnen realiseren. We brengen oude waarden weer terug in de zakelijke wereld. Zaken doen met betrouwbare partners die elkaar de business gunnen en elkaar actief ondersteunen is zoveel makkelijker bij het starten van een bedrijf! Deze betrouwbaarheidsfactor wordt door Umbrellian ingebracht door een netwerk van deelnemers dat aan voorwaarden voldoet en ons manifest actief ondersteunt!" Umbrellian Foundation