“Een unieke smeltkroes van innovatie, creativiteit en ondernemerschap.”

Sponsoren kiezen massaal voor Startup Weekend Eindhoven.

03 OKTOBER 2011, EINDHOVEN, THE NETHERLANDS

Eindhoven, 3 oktober 2011. Met nog een kleine maand te gaan heeft de organisatie van Startup Weekend Eindhoven goed nieuws: dankzij enkele sponsoren is de begroting vrijwel rond. High Tech Campus Eindhoven, EIT & de gemeente Eindhoven geven hun redenen om deze editie van dit creatieve weekend te ondersteunen: Boosten van creativiteit en innovatiekracht, stimuleren van ondernemingschap en de kruisbestuiving met de creatieve industrie.

High Tech Campus Eindhoven: Knooppunt van de Slimste kilometer van Nederland

High Tech Campus Eindhoven reageerde onmiddellijk enthousiast op het plan om wederom een Startup Weekend te organiseren. Het gaf de organisatie en deelnemers de gelegenheid om contacten te leggen met de community van de slimste vierkante kilometer van Nederland. En de Campus om de creativiteit en innovatiekracht in Nederland op een bijzondere manier een boost te geven. High Tech Campus Eindhoven levert faciliteiten, mentoren, juryleden, mogelijke investeerders en deelnemers aan het evenement.

EIT ICT Labs: uitdagende manier technisch toptalent te laten ondernemen

Ook voor EIT ICT Labs is het Startup Weekend een logische keuze. Het weekend draait om het stimuleren van ondernemingschap, iets waar EIT ICT Labs veel waarde aan hecht. De 54 uur zijn een uitdagende manier voor studenten en researchers om over - vermeende barrières heen te stappen en een nieuwe mindset te creëren m.b.t. ondernemerschap; met potentieel een direct toepasbaar resultaat.

Gemeente Eindhoven: internationale kruisbestuiving met de creatieve industrie

Dit Startup Weekend zoekt met name de koppeling met de creatieve industrie in Eindhoven en vindt daarom ook plaats in het laatste weekend van de Dutch Design Week. Wethouder Brink (gemeente Eindhoven) geeft aan dat de kruisbestuiving tussen deze creatieve industrie met andere sectoren past binnen het gemeentelijk economisch beleid. Ondernemerschap, kennis, innovatie, technologie en creativiteit komt de economische toekomst ten goede, zowel nationaal als internationaal. De financiële bijdrage valt onder het project ECCE Innovation.

"High Tech Campus Eindhoven is synoniem met open innovation. Op slechts een vierkante kilometer werken meer dan 8.000 onderzoekers, ontwikkelaars en ondernemers nauw samen aan de technologieën en producten van de toekomst. Bedrijven op de Campus delen de passie om waardevolle producten te maken en innovatieve oplossingen te ontwikkelen die het leven gezonder, plezieriger, gemakkelijker en interessanter te maken. Hight Tech Campus Eindhoven is de hotspot voor mensgerichte innovatie!" High Tech Campus Eindhoven
"EIT ICT Labs richt zich op het versnellen van innovaties in ICT en met ICT, en op het creëren van een nieuwe generatie enterpreneurial students en researchers. EIT ICT Labs stimuleert top-talent zich te ontwikkelen en zelf het ondernemerschap aan te gaan. EIT ICT Labs biedt een inspirerend netwerk van Europese partners en co-locatie-centra (innovatie hotspots), en een scala aan programma’s, tools, instrumenten en faciliteiten." EIT ICT Labs
"Gemeente Eindhoven/ECCE (Economic Clusters of Cultural and Creative Enterprises) promoot en ontwikkelt nieuwe markten voor creatieve, artistieke en culturele spelers in de markt. Het Europese project, gestart in 2009 en wat zal eindigen in 2012, herkent de creatieve sector als een dynamische en belangrijke speler op het gebied van sociale en economische ontwikkeling. ECCE richt zich op het uitwisselen van ideeën, het delen van expertise, het overbrengen van kennis en het ontwikkelen van innovatieve netwerken en verbindingen tussen de creatieve industrie, het hoger onderwijs en het onderzoek." Gemeente Eindhoven
"Startup Weekend is een intensief evenement van 54 uur wat zich richt om het ontwikkelen van een high tech, design, web of mobiel business idee tot een prototype, marketing strategie of business case binnen de duur van een weekend. Dit weekend brengt een breed scala aan mensen bij elkaar met verschillende, aanvullende vaardigheden – voornamelijk techneuten, designers, onderzoekers, ontwikkelaars en entrepreneurs – die iedereen omzetten tot startups! Startupweekend is een Amerikaanse non-profit organisatie die binnen 3 jaar 170+ startupweekends in heel de wereld heeft ondersteunt, 20,000 gepassioneerde entrepreneurs met elkaar in contact heeft gebracht en maar liefst 720 nieuwe startups heeft gefaciliteerd (waarbij sommige startups al omzet draaiden tijdens het weekend zelf). Voorbeelden van succesverhalen zijn o.a. Twitpay, Memolane en Foodspotting. Het motto van Startupweekend is dan ook: “build communities, start companies, no talk, all action”. " Startup Weekend Eindhoven